Labyrint

Carla vertelt over haar fascinatie voor het labyrint: ‘Labyrint is een veelvuldig terugkerend thema in mijn werk. Bijna 30 jaar geleden zag ik in de kathedraal van Chartres, het beroemde labyrint op de kerkvloer liggen. Het was een prachtig labyrint van ingelegd marmer, vol bochten en draaiingen. En het had een doel. Een ieder die niet in staat was, om een verre pelgrimstocht te maken, kon hier het traject, op de knieën doorschuivend, afleggen. Het sterk meanderende spoor leidde er toe, dat velen in een soort trance het eindpunt bereikten. Sinds de dertiende eeuw hebben massa’s kerkgangers zo hun symbolische pelgrimstocht afgelegd. En ze hebben hun sporen nagelaten. De marmeren vloer was precies over het spoor van het labyrint volledig uitgesleten. De geschiedenis was tastbaar geworden in de ruimte.’

Symbolische betekenis: ‘Sindsdien ben ik gegrepen door de verschijningsvorm van het labyrint en de symbolische betekenis ervan. Het labyrint staat als metafoor van het leven. In mijn werk probeer ik mijn labyrint te herscheppen. In elke streek die ik zet, ligt in feite de volgende stap besloten. Vaak schilder ik meerdere lagen over elkaar, die ik deels weer weg schuur of kras, waardoor de onderste lagen kunnen doorschemeren. Alsof het een spoor betreft, dat houvast kan bieden. Ik schilder bij voorkeur met informele materialen. Zoals lijnolie, lijm, pigmenten, as en Arabische gom. Al schilderend probeer ik, vaak intuïtief, bijna dromend, soms contemplatief, een ruimte te scheppen, die niet ophoudt bij de kaders van het formaat’.